Nézeteink a digitális kultúráról

Iskolánk markáns álláspontot képvisel a digitális eszközök iskolás korban való alkalmazásával kapcsolatban. Hogy a sok, évek óta közkézen forgó írás a digitális kultúra hatásairól egy helyen legyen, elkezdtünk egy gyűjteményt kollégáink, antropozófus gondolkodók, illetve a modern tudomány képviselőinek tollából, amit igyekszünk folyamatosan bővíteni friss cikkekkel. Elsősorban tudományos eredményekre alapozott munkákat keresünk, amelyek különböző szempontokból (pszichológia, neurológia, kriminológia, ismeretelmélet…) világítják meg a fenti kérdést. Az írásokban szereplő gondolatok nem feltétlenül egyeznek százszázalékosan a mi nézeteinkkel, de érdemesnek találjuk őket a kritikus továbbgondolásra.

Waldorf-szemmel

(Sz)ámítógépes játékok és mozgó képek. Írta Háriné Zalán Emese.
Tovább >> 

Könyvajánló

Jakob Streit: Nevelés, iskola, szülői ház és Steiner-pedagógia, A látni vágyás szenvedélye – műveltséggátló? (1968, magyarul: Hendi Ilma, Budapest, 1995)

Ajánló: A nevelés és technika kapcsolatának vizsgálata során Streit nem arról értekezik, milyen a jó film, amit a gyermekeknek nézniük kellene, szemben a rossz filmmel, hanem a filmeknek, a televíziónak a figyelemre, képzetalkotásra tett hatásáról, illetve a kulturális életükben bekövetkező felszínességről, mindezt pszichológiai kutatással is alátámasztva. (Az iskolai könyvtárban megtalálható.)

Gyarmathy Éva: Az egészség megőrzése és a fejlesztés (in: Szülők iskolája, Saxum, 2013)

Ajánló: A viselkedési és tanulási zavarokat vizsgálva ad áttekintést a szerző a digitális korszak befogadhatatlan információmennyiségéről, a memóriára gyakorolt káros hatásokról, arról, hogy képzetalkotás helyett képek felvétele történik, a digitális eszközöknek az emberi idegrendszerre tett hatásairól, és arról, hogy „Szókratész szerint a távoktatás nem jó, mert nem lehet úgy tanulni, ha nincs ott, aki a tudást átadja. Ő a könyvre gondolt, amely tanító híján, már távoktatást jelent.”

Herbert Renz-Polster – Gerald Hüther: Vissza a gyökerekhez. Így fejlődnek „ezek a mai gyerekek” (Ursus Libris, 2017)

Ajánló: Digitális eszközök vs. természet és önszerveződő játék. A német gyermekorvos–neurobiológus szerzőpár sorra veszi, mire van szüksége a mai gyereknek az optimális fejlődéshez.         

Mary Aiken: Cybercsapda. Hogyan változtatja meg az online tér az emberi viselkedést? (Harmat, 2020)

Ajánló: A kriminológus, cyberpszichológus szerző saját törvényszéki tapasztalataira alapozva mutatja be, hogyan formálja át az emberi viselkedést, a szokásokat, a párkeresést a digitális kultúra.
https://www.harmat.hu/uzlet/cybercsapda/

Mit mond a tudomány?

NEUROLÓGIAI OLDALRÓL:

Digitális média és gyermeki agy. Beszélgetés Prof. Gerald Hüther német agykutatóval. In: Élet és tudomány, 2009/13. (pdf)
https://mediavadasz.blog.hu/2015/02/18/a_televizio_rombolo_hatasa_a_gyermekek_tudatara

Átprogramozott agyak – virtuális világ és a neurológia összefüggései. Írta Rimaszombati Andrea. In: Hetek, 2014. 02. 14. (XVIII/7) (pdf)
https://www.hetek.hu/interju/201402/atprogramozott_agyak

 
A ZOOM-FÁRADSÁGRÓL:

A Zoom-fáradtság valós, a sok videóbeszélgetés túlterheli az agyunkat. A 444.hu cikke. (pdf)
https://444.hu/2021/03/07/a-zoom-faradtsag-valos-a-sok-videobeszelgetes-tulterheli-az-agyunkat

 
AZ INTERNET VESZÉLYEIRŐL:

Dr. Tordai Zsófia a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól (pdf)
Cyberbullying. A Qubit cikke. (pdf)
https://qubit.hu/2018/10/04/a-magyar-gyerekek-otode-bantalmazott-mar-egy-masik-gyereket-a-neten

 
A MOBILOZÁS HATÁSA A MEGISMERÉSRE:

A mobilozás alapvetően megváltoztatta, ahogy a 2010 után született gyerekek befogadják a világot? A Qubit cikke. (pdf)
https://qubit.hu/2021/03/06/a-mobilozas-alapvetoen-megvaltoztatta-ahogy-a-2010-utan-szuletett-gyerekek-befogadjak-a-vilagot?_ga=2.115953094.1743303352.1614803733-153156928.1610730828

 
A PSZICHOLÓGIA FELŐL:

Az önkontroll és a sikeres élet közötti kapcsolat. Írta Hunor Dóra. (pdf)
http://www.onlinepszichologia.hu/hirek/az-onkontroll-es-a-sikeres-elet-kozotti-kapcsolat

A mobiltelefonnal nevelt gyerek nem tanulja meg, mi az a türelem vagy a kitartás. A Qubit cikke. (pdf)
https://qubit.hu/2019/10/01/a-mobiltelefonnal-nevelt-gyerek-nem-tanulja-meg-mi-az-a-turelem-vagy-a-kitartas

Csíkszentmihályi Mihály az öröm pszichológiája, a flow és az új kommunikációs eszközök használata közötti kapcsolatról (pdf)
https://vs.hu/magazin/osszes/csak-rosszabb-lesz-ha-aggodalmaskodik-1208#!s0

A közösségi oldalak hozzájárulnak a fiatalkori depresszióhoz? A Modern Iskola cikke. (pdf)
https://moderniskola.hu/2016/05/kozossegi-oldalak-hozzajarulnak-a-fiatal-kori-depressziohoz/

Tari Annamária: a szülőnek nem kell versenyeznie az okostelefonnal. Interjú.
https://infostart.hu/interju/2020/02/22/tari-annamaria-a-szulonek-nem-kell-versenyeznie-az-okostelefonnal?page=4

Félmaréknyi fejlesztő határozza meg több milliárd ember érzelmi állapotát. Interjú.
https://forbes.hu/life/felmareknyi-fejleszto-hatarozza-meg-tobb-milliard-ember-erzelmi-allapotat-3/

Ha drogot nem ad a gyereknek, miért vesz neki mobilt? Interjú.
https://index.hu/tech/2018/01/31/mobilfuggoseg_kozossegi_media_tari_annamaria_kiskamasz_gyerek_pszichologus_gyerekneveles_facebook/

„Ez nem egy sötét vízió, hanem a valóság” – Interjú Tari Annamáriával a FOMO című film nyomán
https://pszichoforyou.hu/interju-fomo-tari-annamaria/

 

Könyvek

Tari Annamária: Bátor generációk. #SzorongokTehátVagyok. Tericum Kiadó, 2017

Tari Annamária: Generációk online. Tericum Kiadó, 2015

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.