Lírakészítés az első osztályban

Lírakészítés az első osztályban

Kezdő waldorf-apukáknak ajánlott irodalom,
a haladóknak szórakoztató olvasmány 🙂

Tartalomjegyzék
  1. Előszó
    1. Milyen hangszer a líra
    2. Miért “fadarab”
  2. Faanyag és sablon
    1. Faanyag kiválasztása
    2. Líra sablon
    3. Alapanyag beszerzése, előkészítése
  3. Fadarab megmunkálása
    1. Nyári időpontok Andrással
    2. Faragás
    3. Fadarab előkészítése hangszerkészítéshez
  4. Hangszerkészítés
    1. Ha Mester készíti (kontakt)
    2. Húrozás
    3. Hangolás
  5. Líratok
    1. Alapanyag és sablon
    2. Díszítés
  6. Átadás
    1. Hangolás, gyakorlás
    2. Átadás
  7. Technikai részletek összefoglalója>
    1. Linkek, kapcsolat
    2. Költségek
    3. Ütemezés és időbeli ráfordítás

1. Előszó

1.1. Milyen hangszer a líra

A líra (lyra, lüra, néha lant; görög λύρα) ókori görög húros, pengetős hangszer, illetve többféle hasonló felépítésű hangszer gyűjtőfogalma.

A líra a régi görögök legfontosabb, nagy becsben tartott hangszere volt a bronzkortól kezdve civilizációjuk végéig. Műkedvelő és hivatásos zenészek játszottak rajta, használták ének és tánc kíséretére, vallási ünnepek felvonulásain, zenei versenyeken, szórakoztatásként társas összejöveteleken, zeneoktatásra. A verseiket előadó költőket is gyakran kísérték lírával.

Apollón teknőchátú lírával

A lírát nem a görögök találták fel, Mezopotámiában a Kr. e. 4. évezredben már használtak ilyen hangszert, de a görögök közvetítésével jutott el az etruszkokhoz, a rómaiakhoz. Afrika területén ma is fellelhetők az antik lírára hasonlító népi hangszerek.

A waldorf iskolákban készített és használt líra 7 húros, pentaton hangszer.

7 húros, pentaton, waldorf líra

(forrás: Óbudai Waldorf blogbejegyzés)

1.2. Miért “fadarab”

A „fadarab” szó a lírának a gyerekek előtt is használható álneve 🙂

Amikor készítjük, még nem tudhatjuk, hogy a Manók fogják-e hozni, vagy honnan is kerül majd elő, ezért titokban tartjuk a készítését. Mivel a szülők viszont sokat szoktak róla beszélni egymás között, így a szülői közösségben kialakult ez a „titkos név”. Nekünk nagyon bevált: egyik gyerek sem érdeklődött és egyikőjük sem jött rá, hogy mi lehet.

2. Faanyag és sablon

2.1. Faanyag kiválasztása

A fadarabot több fajta fából is lehet készíteni. Amikor mi készítettük, szóba került a cseresznye, éger, hárs, juhar is. Vannak előnyök hátrányok a szépség, keménység és bekerülési költség tekintetében. Természetesen lehet keményebb, dupla árú, de „egzotikusabb” cseresznyét is választani, sőt lehet akár több fajta fából is válogatni ki-ki ízlése szerint.

Mi az egységes fajta mellett döntöttünk (azaz minden gyereknek legyen ugyanaz a fafajta, ne legyen különbség a kinézetben), és választásunk egy közepesen kemény (azaz kis küzdéssel megmunkálható), viszonylag olcsó és egész szép rajzolatú éger fajtára esett.

2.2. Líra sablon

Egy-egy líra 50cm x 25cm x 3,5cm (hossz x szél x mag) téglatest alakú darabból készíthető kézi munkával, természetesen némi gépi előkészítés után. A líra finom formáját mindenki egyénileg képzeli el, és alakítja ki, de egy sablon alapján az alapforma kivágásra kerül.

Egy-egy líra 50cm x 25cm x 3,5cm (hossz x szél x mag) téglatest alakú darabból készíthető kézi munkával, természetesen némi gépi előkészítés után. A líra finom formáját mindenki egyénileg képzeli el, és alakítja ki, de egy sablon alapján az alapforma kivágásra kerül.

A sablon a raktárban megtalálható, kérlek keressétek a felirat alapján.

2.3. Alapanyag beszerzése, előkészítése

A beszerzés és előkészítés több lépésben történik. Érdemes körbejárni/körbehívni pár fatelepet, de a nagyobbakban természetesen nagyobb eséllyel találunk több fajta alapanyagot is. Vagy már eleve érdemes eldönteni hogy mi legyen a faanyag, vagy az éppen raktáron lévő faanyagokból is lehet választani, akkor nem kell keresgélni.

2.3.1. Fatelep/anyag kiválasztása

Mi a Larex (http://www.fatelep.hu) fatelepet választottuk.

Érdemes figyelni: Az előzetes telefonos egyeztetésen lefoglaltuk a mennyiséget, de az nem derült ki, hogy ennek a fajtának az előpakolásához egy-két órányi targoncás előkészület szükséges, a targoncások viszont sűrűn ütemezve vannak, így másnap kellett újra visszamennünk.

Fatelepen a mélyre ásott faanyag 🙂
2.3.2. Sablonok felrajzolása

Az 5m hosszúságú faanyagokat egy halomba pakolva megkaptuk, majd magunkra hagytak, hogy válasszuk ki, ami nekünk tetszik.

Érdemes figyelni: Itt alapvetően először a szélességet érdemes megnézni, hogy a változó szélesség és a szélezetlenség (a fa kérge, háncsa rajta az anyagon) miatt mindenhol meglegyen a lírához szükséges használható faanyag szélesség.

Mi úgy választottuk ki a szálakat, hogy a sablon és ceruza segítségével felrajzolgattuk egy-egy szál faanyagra a nagyjából elfogadható lírahelyeket: görcsöket, sérülések elkerülendők, azok vagy a lírán kívül essenek, vagy a líra közepén lévő lyukba kerüljenek (ez úgy is ki lesz vágva).

Érdemes figyelni: Ha egy szálra kevés sablont lehetett csak felrajzolni (túl sok anyag menne selejtbe görcsök, sérülés vagy a nem elég szélesség miatt), akkor válasszunk inkább másik szálat. A felrajzolt sablonok száma esetén a gyerekekszám felett még pár (2-3 db) tartalék lírával számoljunk.

Faanyagra felrajzolt sablonok
2.3.3. Daraboltatás

A kiválasztott szálakat félretettük. Mivel személyautóval mentünk érte, a szálak pedig 4-5m hosszúak voltak, így kértük, hogy a felrajzolt lírasablonok közötti részen vágják minden szálat 3-3 részre. Ha jól emlékszem ez láncfűrészes mutatvány volt, és talán ez is pici feláras, viszont saját eszköz nem használható a fatelepen…

Két sablon közötti vágási jelölés az alapanyagon
2.3.4. Vastagság beállítása / gyalultatás

A lírához 3,5 cm vastag alapanyagra van szükség, de a faanyag 5 cm vastag, ezért mi a fatelepen kértünk gyalulást is.

Érdemes figyelni: egy gyalulási kör kb 0,5 cm-t gyalul le az anyagból, ezért 3 körben kellett gyalultatni minden szálat. Váltott oldal esetén így mindkét oldalon gyalult végeredményt kaptunk. Ennek szintén egyedi felára volt, amit a helyszínen számoltak.

Kétoldalon, méretre gyalult faanyag
2.3.5. Szállítás

A fatelepről személyautóval szállítottuk a suliba/András műhelyébe.

Faanyag már az autóban
2.3.6. Formára vágás

A leszállított alapanyagot újra kell sablonozni, mert a korábbi sablonrajzok le lettek gyalulva, egy fúrt lyuk és egy erősebb dekopír elektromos fűrész segítségével a sablon szerinti nagyvonalú alapformára vágtuk. Azaz ezt nekünk András vállalta a műhelyében.

Előkészített kiindulási alapformák – tessék választani 🙂

3. Fadarab megmunkálása

Itt kezd izgalmassá (más szavakkal irgalmatlanul fárasztóvá és durván kihívásossá 🙂 ) válni a dolog.

Nem szeretném, hogy előre kétségbe essetek, így inkább is másolok egy idézetet, ami kedvet csinálhat és erőt adhat a fafaragáshoz:

„Minden a ti gondolataitokban van, a ti kezetekben. Hozzáállásotokban a fához, mint anyaghoz, és a hangszerhez, amellyé a ti kezetek által lesz. Mert a hangszer, amivé lesz, eszközévé válik gondolataitoknak és érzéseiteknek is. Ennek a most születő lírának alig van teste. Még, mint a kisgyermek, kicsi és könnyed, hangjai is oly finomak. Azt a zenei világot közvetítjük vele a gyermek felé, amely leginkább segíti őt földi útjának ebben a szakaszában: a pentaton zeneiséget. Hangjai halkan szólnak, nem erősen, hogy a kisgyermek füle hajoljon felé, s ne az erős hang hatoljon a gyermek felé. Mint ahogy a gyermek is még valahol félúton van Ég és Föld között, még kicsit álmodón, nem-evilágian. Ilyen ez a líra is: még inkább égi, mint földi hangszer, valahol félúton isten és ember között… Tartsátok mindezt szem előtt, éljen gondolataitokban végig ez a kép, míg a nyers fát megdolgozzátok…”

Ez az idézet szintén a https://halasizsolt.hu/, Óbudai Waldorf szülő blogbejegyzéséből származik.

3.1. Nyári időpontok Andrással

Legalább 4 időpontra (nálunk 17-22-ig volt egy-egy alkalom) szüksége lesz az osztálynak, amit érdemes jó előre egyeztetni Andrással (Petrény András fafaragó tanár) és a szülőknek egymással.

Érdemes figyelni: legalább 2-3 alkalom elkel a fadarab kifaragásához, és utána jön még a finom munka, szóval érdemes lehet akár mind a négy időpontra elmenni. (ezt persze a faragóterem befogadóképessége is korlátozza, de ez nem szokott szűk keresztmetszet lenni)

3.2. Faragás

3.2.1. A forma kitalálása

Első lépéséként érdemes barátkozni kicsit a faanyaggal: az elkészített alapformákból kiválasztani a számunkra tetsző rajzolatút, majd elképzelni, hogy kb milyen végeredményt szeretnénk kialakítani. Végső forma tekintetében lehet a kecsesesbb vagy robosztusabb, lehet jobban lekerekített vagy kicsit szögletesebbre hagyva, és lehetnek benne élek vagy mindenhol gömbölyített formák…

Érdemes figyelni: A lírát az első osztályos gyermekünk számára készítjük, érdemes lehet átérezni, hogy vajon az ő egyéniségéhez mi passzol, vajon milyen formának örülne jobban. A forma kiválasztása viszont magával vonja a szükséges munka mennyiségét is. Pl egy robosztusabb, szögletesebbre hagyott forma kialakításához lehetséges, hogy csak fele annyi munka szükséges, mint egy kecses, mindenhol vékonyított, gömbölyített, és nagyon finomra csiszolt végeredményhez.

Ha összeállt a fejünkben a végső kép, próbáljuk felrajzolni az alapformára a vonalait.

Líra forma megrajzolása
3.2.2. Durva részek (vésés, faragás, ráspolyozás)

Az alapformából először kialakítjuk a végső forma nagyvonalú megfelelőjét. Ehhez a különböző vésőkkel, kalapácsokkal, fafaragó késekkel kell dolgoznunk, esetleg kerekítéshez, gömbölyítéshez a ráspoly is használható.

Szerszámok megélezve, bevetésre késze

Érdemes figyelni: ne lépjünk addig tovább a finom részekre, amíg a nagyvonalú forma nem alakult még ki, vagy amíg még nagyobb „hibák” vannak a formában, mint például a dimbek-dombok, vésés miatti beszakadások. Ezeket csak ebben a fázisban lehet javítani, mert a csiszolással a meglévő formát már csak finomítani lehet.

 

Vésés folyamatban (készültség: 1,3% :))

Érdemes figyelni: szükségünk lesz kb 8-12 óra durva faragásra, amíg kialakul a végleges forma. Számoljunk a munka utáni elpakolásra és takarításra is 10-20 percet attól függően hányan maradnak.

3.2.3. Finom részek (citlingezés és csiszolás)

Amikor elérkeztünk oda, hogy elégedettek vagyunk a formával, akkor jöhet a varázslat. A citlinggel a külső simítások mellett a belső ívek is szépen alakíthatók, és amikor már tényleg elkészültünk a formával, akkor következik a csiszolás.

A csiszolást a csiszolópapír durvaságának megfelelően (természetesen durvától finomig haladással) 4-6 lépésben végezzük: P40-P60 a kezdés, majd P100, aztán P150, P180, P240, (és esetleg még P300).

Érdemes figyelni: A csiszolás elkezdhető a faragóteremben is, de mivel ez is sok időt vesz igénybe, ezért ezt a fázist már gyakran otthon csinálják az apukák. Ehhez kell külön idő, mert ugye titokban tartjuk a lírát, kell külön tér is, mert a csiszolás is sok kosszal jár, és kell idő is a szép végeredményhez. Számítsatok finomságtól függően 2-6 óra munkára.

Szinte végleges állapot

Érdemes figyelni: A csiszolás véglegesítése után mindenképp óvjuk a külső behatásoktól a líra testét, ugyanis innentől minden karcolás, ütődés meg fog látszani, vagy persze további munkával lehet csak kisimítani. Szóval érdemes felcímkézni, majd valamilyen textilbe, például törölközőbe, lepedőbe tekerni, és azt is egy felcímkézett táskába, szatyorba helyezni.

3.3. Fadarab előkészítése hangszerkészítéshez

Ha elkészültünk a famunkával, akkor már csak két lépés szükséges húrozás előtt.

Érdemes figyelni: Mivel ilyenkor már egyszerre dolgozunk egy osztálynyi lírával, így mindenképp legyenek a líra testek is és a szatyrok is feliratozva.

A két lépés közül az első az olajozás. Ezt érdemes két körben, kellő mennyiségben felvinni, hogy ne maradjon száraz hatása. A csiszolt fadarabnak az olajozás adja meg a végső szépségét, ez hozza ki a erezet rajzolatát, ez adja meg a kontrasztot!

Olajozások közötti várakozás

A második lépés a lyukfúrás. Ezt több körben, három eltérő méretben kell elvégezni. Ehhez is készült egy egyszerű sablon, ami az alábbi képen látható és a raktárban a többi lírasablon mellett található.

Lyukasztó sablon

Érdemes figyelni: a fúrást mindenképp állványos fúróval vagy fúróállványra szerelt kézi fúróval érdemes elkészíteni, hogy minden furat és a bele kerülő szegek is szépen, párhuzamosan álljanak.

Állványos fúró karmai között

4. Hangszerkészítés

4.1. Ha Mester készíti (kontakt)

### Elérhetőség, infó, hogy lehet-e számítani rá

Ha a mester nem elérhető, akkor javasolt a továbblépés előtt megnézni ezt a videót:

Líra húrozása és hangolása – youtube videó

4.2. Húrozás

A húrozáshoz szükséges alkatrészek:

  • húrok: 11-13-15-17-20-22-24 a skála
  • citeraszeg: balos v jobbos, de mindenképpen egyformák az összes lírához.

A húrozásnál kezdődik a hangszerkészítő mesterség, így van pár fogás, amire oda kell figyelni:

  • a citeraszegek legyenek kellően mélyen (lehetőség szerint a menete teljesen süllyedjen a faanyagba, a húrozott állapotban
  • a citeraszegek legyenek azonos mélységben, azaz ugyanolyan magasan lógjanak ki a fából
  • a húrok pedig lehetőség szerint legyenek ugyanannyi tekeréssel körbetekerve a citeraszegen, és lehetőség szerint ne tekeredjenek magukra, hanem szépen körben a szegen csigavonalban

A többit pedig érzésre 🙂

4.3. Hangolás

Ha elkészült a húrozás, nincs más hátra, mint minden húrt hallás után vagy gépi hangoló segítségével behangolni.

Érdemes figyelni: a húrok folyamatosan nyúlnak, így eleinte sűrűbben, később ritkábban, de szükség lesz újrahangolásra.

Hangolás a kulccsal

5. Líratok

A líratok védi a hangszert a külső ártalmaktól, ami lássuk be, egy elsős osztályban még bőven akad :). Formájában többnyire a lírához igazodik, anyaga lehet többféle, de érdemes valamilyen vastagabb, erősebb anyaggal védeni a lírát!

Líratok korábbi évből

5.1. Alapanyag és sablon

A líratokot mi 3 mm vastag gyapjúfilcből készítettük. Megnéztük több osztályban a líratokokat, és ez az anyag tűnt a legtartósabbnak és legszebbnek. Ennek az anyagnak az előnyei: szép, mutatós, vastag, ezáltal védi a hangszert. Hátránya: az anyagvastagság miatt nagyon nehéz kézzel varrni.

Összeállítása 3 részből történt. Előlap, hátlap és oldal él. Lehetnek egy színűek vagy különbözőek az egyes részek. Gombbal zárul a tok az előlapon.

Folyamat:

  1. Feltérképezés
    Utánanéztünk, hogy milyen színű filc érhető el. (lásd 7. fejezetben a multifelt.com linket) A legjobb filc beszerzési forrás az egyetlen magyarországi filc gyártó, a kőszegi Multifelt Factory. Innen rendeltük meg az anyagot. Ebben az évben 3 szín volt elérhető ebben a vastagságban: melange, mango és fehér.
    Idea méteráru – A mm vastagságnál 3 mm-t kell beállítani. Waldorf intézményeknek 5% kedvezményt biztosítanak. Az iskola is regisztrálva van.
  2. Kiválasztás
    Minden család kiválaszthatta, hogy milyen színű tokot szeretne készíteni, lehetett két színt is kérni, mert a líratok két darabból lett összevarrva. Ehhez egy google drive dokumentumot vezettünk. Egy líratokhoz kb. egy 55cm x 55cm-es négyzetre van szükség, ha egy színből készül.
  3. Rendelés
    A sablon alapján kiszámoltuk, hogy melyik anyagból mennyire is lesz szükség. Érdemes a gyárral egyeztetni, hogy milyen széles az anyag, milyen színek állnak rendelkezésre. Megrendeltük a filcet. Fontos, hogy olyan ember rendelje meg, akinek van autója, mert egy szőnyeg nagyságú és nehézségű csomagot hozott a futár.
  4. Szabás
    Hirdettünk egy időpontot, ahova sok szülő eljött. Itt közösen kiszabtuk a líratokokat, és aki nem tudott eljönni, annak is elkészítettünk egy csomagot, amit otthon meg tudott varrni. A sablonból 3-4 darabot is készítettünk, hogy egyszerre többen is tudjanak körberajzolni. A sablonokat megtaláljátok az Add Tovább raktárában.
Líratok szabásminta

Amikor a tokok elkészültek, egy szép új tokot készítettünk Krisztina, az osztálytanító számára is. 🙂

5.2. Varrás, díszítés

A líratokokat nem volt könnyű megvarrni, mert vastag az anyag, és nehéz áthúzni rajta a tűt, de nem lehetetlen. Mi színes hímzőfonallal dolgoztunk.

A tokok díszítése egyéni volt. Az osztálytanítóval kell egyeztetni, hogy ő mit kér, mit szeretne. Fontos, hogy a líratokot valahogy be tudjuk csukni, mi gombbal oldottuk meg. Mi többnyire nevet vagy képet/mintát hímeztünk rá, ügyességtől, kedvtől, időtől függően.

Díszítés változatok

6. Átadás

Ha idáig eljutottatok, akkor a nehezén már túl vagytok 🙂 Innentől már csak az élvezeti rész következik.

6.1. Hangolás, gyakorlás

No, ezt nem kell túlzásba vinni, ugyanis mi a „Süss fel nap, fényes nap” igen bonyolult, két hangból álló dalt adtuk elő :). A gyakorlás és átadás előtt érdemes behangolni, és legalább 3-5 percet gyakorolni, hogy jól sikerüljön az előadás 🙂

6.2. Átadás

Osztályteremben várjuk a gyerekeket, amíg ők az udvaron gyülekeztek. Egyszer csak nyílik az ajtó, és Krisztina néni (osztálytanító) vezetésével megérkeznek a gyerekek az osztályterembe. Hátul, a szőnyegeken földre kuporodnak, majd Krisztina néni elővesz, egy manók által írt pergament, amin egy kedves történet olvasható… A történet végül a hangszer faragásba kanyarodik, és lám, most a szülők elhozták a gyerekeknek a kifaragott, beolajozott, felhúrozott hangszert…

7. Technikai részletek összefoglalója

7.1. Linkek, kapcsolat

A fenti leírásban hivatkozott linkek kigyűjtve egy listába:

Ha bármiben segítségre lenne szükségetek, vagy kérdés merülne fel valamelyik fázisban, keressetek minket bátran:

7.2. Költségek

7.3. Ütemezés és időbeli ráfordítás

### Ütemezés

**************************************************************

**************************************************************

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.