Home > iskola > Felmerülő kérdések a felvételi folyamattal kapcsolatban

Felmerülő kérdések a felvételi folyamattal kapcsolatban

Hogyan zajlik az elsős felvételi?

A felvételnél mindenekelőtt a gyermekek iskolaérettségét vizsgáljuk, és azt figyeljük meg, hogy miként viselkednek közösségben, mennyire köti le őket a mesehallgatás, együttműködőek-e, hogyan alkotnak önállóan.

A jelentkezés feltétele a leadott, fényképpel ellátott jelentkezési lap és a szülők Kóstolókon való részvétele. Ezek alapján hívjuk be a gyermekeket a csoportos felvételi játékra, ill. szüleiket ismerkedő beszélgetésre.

A gyerekek csoportokba osztva egy mese köré épülő játékon vesznek részt a leendő osztálytanító vezetésével, miközben az egyes gyerekek viselkedését egy-egy tanár figyeli a háttérből. Ezt követően egyéni rajzos feladatokat kapnak.

A szülőkkel egyéni beszélgetéseket folytatunk, ahol arra vagyunk kíváncsiak, mennyire illeszkedik a család életvitele, szokásrendszere, nevelési felfogása a mi pedagógiánk értékrendjéhez. Ez azért nagyon fontos, mert eltérő nevelési elvek esetén sem a mi munkánk, sem az otthoni nevelés nem tud hatékonyan működni, aminek egyértelműen a gyermek issza meg a levét.

– Kiknek szólnak az iskolát bemutató Kóstolók?

Ezekre az estekre kimondottan a szülőket várjuk, felnőtteknek szóló információkkal, előadásokkal, bemutatókkal. Kifejezett kérésünk, hogy gyermekek ezekre az alkalmakra ne jöjjenek.

 

Ki állítja össze az osztályt?

Az új első osztály névsorát a felvételi folyamatban aktívan részt vevő tanárok állítják össze.

Ennek a csoportnak tagja a leendő osztálytanító és egy vagy több fejlesztőpedagógus, aki jelen volt a felvételi alkalmakon. Elsősorban az osztálytanító döntése a mérvadó, akinek figyelembe kell vennie az osztály összetételét is, ezért nemcsak az egyéni teljesítmény számít.

Ha szükséges, tapasztalt mentortanár is véleményezi a döntést.

 

Előnyt élveznek-e a testvérek?

Alapvetően nem csak gyermekeket veszünk fel, hanem családokat fogadunk be iskolánkba, így természetes, hogy a testvérek előnyt élveznek. Ugyanakkor a bekerülés nem automatikus.

Testvérek esetében is elsősorban az iskolaérettség dönt. Az is előfordulhat, hogy az adott családdal kapcsolatos eddigi tapasztalatok nem arra sarkallják az iskolát, hogy a család következő gyermekét is felvegye, például mert sérült az együttműködés, vagy nem alakult ki bizalmi kapcsolat.

 

Előnyt élveznek-e a Waldorf-óvodából érkező gyerekek?

Igen. Már több mint négy Waldorf-óvodából érkeznek hozzánk rendszeresen gyerekek, és szívesen építjük tovább a mi szellemiségünk szerint elindított pedagógiai munkát. De ebben az esetben is döntő az iskolaérettség és a családdal való kapcsolat, a felvétel nem automatikus.

 

Van-e olyan óvoda, ahonnan minden gyermeket felvesznek?

Nincs. Az iskolához két óvoda is tartozik szorosabban, de a gyermekek felvételét illetően az óvodák és az iskola is autonóm.

 

Előny élveznek-e a volt diákjaink gyermekei?

Természetesen nagyon örülünk, ha régi diákjaink hozzánk hozzák a gyermekeiket is. Az ő esetükre azonban ugyanaz érvényes, mint a testvérekére.

 

Hány szabad hely szokott lenni?

Általában a testvérek és a Waldorf-óvodákból érkezők mellett 5-10 hely marad (az elmúlt években 8, 11, 2, … volt ez a szám).

 

Van-e várólista?

Ha csupán helyhiány miatt nem tudunk valakit felvenni, az várólistára kerül. Minden évfolyamnak saját várólistája van. A várólistára kerülés nem felvételi pontozás vagy más objektív kritériumrendszer alapján történik. Az osztálytanítóknak több szempontjuk van, amelyek alapján az osztályokat összeállítják, a közösség érdekeit szem előtt tartva. Tehát a várólistáról az osztályba való bejutás nem sorszám alapján történik, hanem egyéni elbírálású.

Érdemes-e beadni máshová is a jelentkezést?

Iskolánkban évek óta nagy a túljelentkezés, ezért mindenképpen azt javasoljuk, hogy időben, még a jelentkezési határidők lejárta előtt keressenek alternatívát az esetleges elutasítás lehetőségét is szem előtt tartva. Ez a gyermek érdeke is.

 

Mikor indul párhuzamos első osztály?

Az iskola jelenlegi helyén nem lehet minden évben párhuzamos osztályokat indítani. 2015-

ben volt rá példa, amikor a megszokottnál is több testvér és Waldorf-óvodás jött.

 

Befolyásolja-e a felvételt az, hogy mennyi támogatást tud a család havonta fizetni?

Nem. A felvett családokkal csak a felvételi folyamat végén egyeztetjük, hogy mennyivel fogja a család segíteni az iskola költségvetését. Előre ezt nem kérdezzük, így ez nem befolyásolja a pedagógiai döntést. Ugyanakkor minden szülőnek tudnia kell, hogy az iskola költségvetését a fenntartó a szülői támogatások nélkül nem tudja finanszírozni, így nagyon fontos, hogy a szerződésben rögzített vállalásait minden szülő előre és felelősen mérlegelje.

 

Lehet-e később is csatlakozni az iskolához?

Elvileg igen, van is rá példa minden évben, de elég kicsi az esély. 6. osztálytól leginkább csakmás Waldorf-iskolából átjelentkezőket fogadunk.

 

Veszünk-e fel SNI-s gyermekeket?

Nem, az iskola alapító okirata értelmében nincs lehetőségünk a törvénynek megfelelően ellátni őket.

 

Veszünk-e fel BTMN-es gyerekeket?

Az ilyen esetekben az osztálytanító a Tanári Konferenciával közösen dönt a gyermek felvételéről, az alapján, hogy biztosítottnak látja-e a fejlesztését, és hogy hogyan illeszkedne az osztályközösségbe. Egyéni mérlegelésre szorul minden jelentkezés.

You may also like
Felvétel és jelentkezés
KÓSTOLÓK 2019
némettanár
Gimnázium született!
Please enter Google Username or ID to start!
Example: clip360net or 116819034451508671546
Title
Caption
File name
Size
Alignment
Link to
  Open new windows
  Rel nofollow