Home > iskola > Felmerülő kérdések a felvételi folyamattal kapcsolatban

Felmerülő kérdések a felvételi folyamattal kapcsolatban

Hogyan zajlik az elsős felvételi?

A felvételnél mindenekelőtt a gyermekek iskolaérettségét vizsgáljuk, és azt figyeljük meg, hogy miként viselkednek közösségben, mennyire köti le őket a mesehallgatás, együttműködőek-e, hogyan alkotnak önállóan.

A jelentkezés feltétele a leadott, fényképpel ellátott jelentkezési lap és a szülők Kóstolókon való részvétele. Ezek alapján hívjuk be a gyermekeket a csoportos felvételi játékra, ill. szüleiket ismerkedő beszélgetésre.

A gyerekek csoportokba osztva egy mese köré épülő játékon vesznek részt a leendő osztálytanító vezetésével, miközben az egyes gyerekek viselkedését egy-egy tanár figyeli a háttérből. Ezt követően egyéni rajzos feladatokat kapnak.

A szülőkkel egyéni beszélgetéseket folytatunk, ahol arra vagyunk kíváncsiak, mennyire illeszkedik a család életvitele, szokásrendszere, nevelési felfogása a mi pedagógiánk értékrendjéhez. Ez azért nagyon fontos, mert eltérő nevelési elvek esetén sem a mi munkánk, sem az otthoni nevelés nem tud hatékonyan működni, aminek egyértelműen a gyermek issza meg a levét.

– Kiknek szólnak az iskolát bemutató Kóstolók?

Ezekre az estekre kimondottan a szülőket várjuk, felnőtteknek szóló információkkal, előadásokkal, bemutatókkal. Kifejezett kérésünk, hogy gyermekek ezekre az alkalmakra ne jöjjenek.

 

Ki állítja össze az osztályt?

Az új első osztály névsorát a felvételi folyamatban aktívan részt vevő tanárok állítják össze.

Ennek a csoportnak tagja a leendő osztálytanító és egy vagy több fejlesztőpedagógus, aki jelen volt a felvételi alkalmakon. Elsősorban az osztálytanító döntése a mérvadó, akinek figyelembe kell vennie az osztály összetételét is, ezért nemcsak az egyéni teljesítmény számít.

Ha szükséges, tapasztalt mentortanár is véleményezi a döntést.

 

Előnyt élveznek-e a testvérek?

Alapvetően nem csak gyermekeket veszünk fel, hanem családokat fogadunk be iskolánkba, így természetes, hogy a testvérek előnyt élveznek. Ugyanakkor a bekerülés nem automatikus.

Testvérek esetében is elsősorban az iskolaérettség dönt. Az is előfordulhat, hogy az adott családdal kapcsolatos eddigi tapasztalatok nem arra sarkallják az iskolát, hogy a család következő gyermekét is felvegye, például mert sérült az együttműködés, vagy nem alakult ki bizalmi kapcsolat.

 

Előnyt élveznek-e a Waldorf-óvodából érkező gyerekek?

Igen. Már több mint négy Waldorf-óvodából érkeznek hozzánk rendszeresen gyerekek, és szívesen építjük tovább a mi szellemiségünk szerint elindított pedagógiai munkát. De ebben az esetben is döntő az iskolaérettség és a családdal való kapcsolat, a felvétel nem automatikus.

 

Van-e olyan óvoda, ahonnan minden gyermeket felvesznek?

Nincs. Az iskolához két óvoda is tartozik szorosabban, de a gyermekek felvételét illetően az óvodák és az iskola is autonóm.

 

Előny élveznek-e a volt diákjaink gyermekei?

Természetesen nagyon örülünk, ha régi diákjaink hozzánk hozzák a gyermekeiket is. Az ő esetükre azonban ugyanaz érvényes, mint a testvérekére.

 

Hány szabad hely szokott lenni?

Általában a testvérek és a Waldorf-óvodákból érkezők mellett 5-10 hely marad (az elmúlt években 8, 11, 2, … volt ez a szám).

 

Van-e várólista?

Ha csupán helyhiány miatt nem tudunk valakit felvenni, az várólistára kerül. Minden évfolyamnak saját várólistája van. A várólistára kerülés nem felvételi pontozás vagy más objektív kritériumrendszer alapján történik. Az osztálytanítóknak több szempontjuk van, amelyek alapján az osztályokat összeállítják, a közösség érdekeit szem előtt tartva. Tehát a várólistáról az osztályba való bejutás nem sorszám alapján történik, hanem egyéni elbírálású.

Érdemes-e beadni máshová is a jelentkezést?

Iskolánkban évek óta nagy a túljelentkezés, ezért mindenképpen azt javasoljuk, hogy időben, még a jelentkezési határidők lejárta előtt keressenek alternatívát az esetleges elutasítás lehetőségét is szem előtt tartva. Ez a gyermek érdeke is.

 

Mikor indul párhuzamos első osztály?

Az iskola jelenlegi helyén nem lehet minden évben párhuzamos osztályokat indítani. 2015-

ben volt rá példa, amikor a megszokottnál is több testvér és Waldorf-óvodás jött.

 

Befolyásolja-e a felvételt az, hogy mennyi támogatást tud a család havonta fizetni?

Nem. A felvett családokkal csak a felvételi folyamat végén egyeztetjük, hogy mennyivel fogja a család segíteni az iskola költségvetését. Előre ezt nem kérdezzük, így ez nem befolyásolja a pedagógiai döntést. Ugyanakkor minden szülőnek tudnia kell, hogy az iskola költségvetését a fenntartó a szülői támogatások nélkül nem tudja finanszírozni, így nagyon fontos, hogy a szerződésben rögzített vállalásait minden szülő előre és felelősen mérlegelje.

 

Lehet-e később is csatlakozni az iskolához?

Elvileg igen, van is rá példa minden évben, de elég kicsi az esély. 6. osztálytól leginkább csakmás Waldorf-iskolából átjelentkezőket fogadunk.

 

Veszünk-e fel SNI-s gyermekeket?

Nem, az iskola alapító okirata értelmében nincs lehetőségünk a törvénynek megfelelően ellátni őket.

 

Veszünk-e fel BTMN-es gyerekeket?

Az ilyen esetekben az osztálytanító a Tanári Konferenciával közösen dönt a gyermek felvételéről, az alapján, hogy biztosítottnak látja-e a fejlesztését, és hogy hogyan illeszkedne az osztályközösségbe. Egyéni mérlegelésre szorul minden jelentkezés.

You may also like
Közgyűlési meghívó
1% – kis figyelem, ami nagy segítség!
Felvétel és jelentkezés
KÓSTOLÓK 2019
Please enter Google Username or ID to start!
Example: clip360net or 116819034451508671546
Title
Caption
File name
Size
Alignment
Link to
  Open new windows
  Rel nofollow